28 Aralık 2012 Cuma

Derya'nın Bebek Yapım Günlüğü- Bölüm 5

Derya'nın bebek yapım günlüğü'nün 1. bölümü burada
Derya'nın bebek yapım günlüğü'nün 2. bölümü burada
Derya'nın bebek yapım günlüğü'nün 3. Bölümü burada
Derya'nın bebek yapım günlüğü'nün 4. Bölümü burada

Herkese Merhaba! 

Öncelikle, geçen haftaki yazıma göstermiş olduğunuz ilgiden ötürü hepinize ayrı ayrı teşekkür ederim. Birçok kişi gerek buraya, gerekse diğer sosyal paylaşım ağlarına (örnek 1 ve örnek 2) konuyla ilgili hislerini ve düşüncelerini yazdı. Bazılarınıza cevap verirken, bazılarınıza veremeyişimin sebebi; herkesin, doğal olarak herkesten farklı düşünmesi ve olayları tabii ki farklı farklı algılaması. Bu durumda da, herkese cevap yetiştirmek istemedim. Fakat, bana dolaylı veya direkt, bütün yazdıklarınızı -hepsine katılamasam da- özen ve saygıyla okudum; her biri için tekrar teşekkür ederim. Kendi hikâyemi aktarma sebebim; sizlerde acıma duygusu oluşturmak değil, aksine; çocuk yapmadan önce biraz daha geniş boyutlu düşünebilmemize olanak sağlamak içindir. Hep savunduğum gibi; "Geçmişi değiştiremiyorsak, bari geleceği güzel şekillendirmeyi deneyelim." 

İçinde bulunduğumuz hafta Noel haftasıydı. Bu yüzdendir ki; pek telâşlı, pek koşturmacalı bir o kadar da heyecanlıydı. Haftanın süprizi ise, hiç beklemediğim bir şekilde sevgilimden geldi. Ben ona hediye etmek için el emeği, göz nuru bir bere örerken, o da gizli gizli bana bir hediye hazırlamış; ruhum duymadı! Noel Gecesi, sevgilim gözlerimin içine bakıp gülümseyerek verdi hediyesini. Ben açıkçası bana çikolata hediye ediyor sanmıştım. Oysa ki paketi büyük bir iştahla yırtarken "What to Expect When You`re Expecting" kitabıyla karşılaştım. Çenem, bildiğiniz o çizgi filmlerdeki gibi bir karış aşağı düşüp neredeyse dizlerime çarptı! Gerçekten hiç beklemiyordum; nasıl sevindim anlatamam...

Noel kutlamasını falan unutup hemen kitaba daldım. Zaten okumak istiyordum, fakat henüz benim için erken olduğunu düşünüyordum. Ama kitabın ilk bölümünün hamilelik hazırlığıyla ilgili olduğunu görünce daha da bir sevindim. İlk aşamada "Anneler için Hamileliğe Hazırlık" başlığı altında bir çok küçük başlık verilmiş ve bunların kısa açıklamaları yapılmış. (Bu arada, elimdeki kitap Almanca olduğu için buraya yazacaklarım tamamen Deryaca bir tercümedir. Kitabın Türkçesine sahip olup da "Ama burada başka türlü yazmışlar." demeyin sonra). 


  • Hamilelik öncesi muayenesi olun. Ayrıntılı bir muayene, doktorunuzun hamilelik öncesi sağlık sorunlarınız olup olmadığını kontrol edip ona göre önlemler almasını sağlar.
Bunu zaten ilk adım olarak yapmıştım.
Yeni bir doktor arama maceramdan zaten geçtiğimiz haftalarda ayrıntılı bir şekilde bahsetmiştim.
  • Dişçiden randevu alın. Dişçi randevusu, kadın doktoru randevusu kadar önemlidir. Ağız ve diş sağlığınızın hamileliğinizi etkilediği gibi, hamileliğiniz de ağız ve diş sağlığınızı etkiler. Bu yüzden önceden gidip muayene olmakta; gerekliyse tedavi ve bakım yaptırmanızda fayda var.
Bunu da yaklaşık bir ay kadar önce halletmiştim. Dişçiye gittiğimde, bir kaç ay içinde bir bebek planladığımı özellikle söyledim ki ona göre muayene etsin. Neyse ki herşey yolundaymış. Fakat ekstra olarak sakat olan çenem için 10 kerelik fizyoterapi reçetesi yazdı. Bu zamana kadar altı kere gittim, şimdiden çok da faydasını gördüm. Keşke bu daha önce aklıma gelseymiş.
  • Ailenizdeki hastalık geçmişini kontrol edin. Özellikle Down Sendromu, Tay-Sachs Hastalığı, Orak Hücre Anemisi, Talasemi, Hemofili, Kistik Fibrozis, Musküler Distofi ya da Frajil X Sendromu gibi hastalıkların ailenizde olup olmadığını kontrol ettirin.
Bu, melez olduğum ve baba tarafıyla bugüne kadar hiç bağlantım olmamış olduğundan benim için malesef pek mümkün görünmüyor. Sahip olduğum tüm bilgiler sadece anne tarafından.
  • (Eğer varsa) Önceki hamileliklerinize bir göz atın. Daha önceki hamileliklerinizde komplikasyonlar yaşamış iseniz, doktorunuza bundan bahsedin ki gerekli önemleri alabilsin. Mümkünse genetik bir muayene yaptırın. Ailede yatan genetik hastalıkların tanımı için doktorunuzdan genetik muayene talep edebilirsiniz.
Bu seçenek hiç aklıma gelmemişti. Sanırım benim durumumda en iyisi bunu doktoruma sormak olacak.
  • Muayene olun. Yukarıda sıralananları yaptırırken diğer sağlık testlerini de kan vererek aynı anda yaptırabilirsiniz. Böylece vücudunuzda herşeyin yolunda olup olmadığını daha ayrıntılı bir şekilde öğrenebilirsiniz.
Bu aklımda, en kısa zamanda yaptıracağım.
  • Tedaviye başlayın. Test sonuçlarınız yolunda çıkmazsa, hamile kalmadan hemen gerekli tedaviye başlayın. Aşılarınızı yenileyin. Eğer son 10 yıl içinde Tetanoz-Difteri aşısını yenilememişseniz, yenileyin. Eğer kızamık geçirmemişseniz ya da herhangi bir test sonucunda bağışıklık sisteminizin yeteri kadar kuvvetli olmadığı anlaşılırsa, bunun önlemini alacak aşılarınızı yaptırın.
İlk muayenemde doktor kızamık geçirip geçirmediğimi ve kızamık aşısı olup olmadığımı sormuştu. Küçükken karma aşı olduğumu ve bütün çocukluk hastalıklarını geçirdiğimi söylemiştim. Fakat tetanoz ve difteri aşısından bahsetmedi. Bir dahaki ziyaretimde sorayım madem.
  • Kronik hastalıklarınızı kontrol altına alın. Eğer herhangi bir kronik hastalığınlız varsa, bunu doktorunuzla mutlaka paylaşın ve bunun hamilelik için bir sorun olup olmayacağını öğrenin. Hamile kalmadan önce hastalığı kontrol altına alın.
Ah şu migren, ah...! 

  • Doğum kontrolünü bırakın. Eğer doğum kontrol hapı kullanıyorsanız, doktorunuza hamilelik planınızdan bahsedin ve hapı bırakın. Birçok doktor, hapı - ya da diğer hormonal doğum kontrol yöntemlerini- bıraktıktan sonra, hamile kalmak için en az iki ay beklenmesini tavsiye ediyorlar. Bunun nedeni, vücudun tekrar kendi doğal ritmine dönmesi ve yumurtlamanın düzenlenmesi.
  • Yediklerinize dikkat edin. Sağlıklı beslenmeye başlamak için asla erken değildir, o yüzden hamile kalmayı beklemeden; hemen şimdi sağlıklı beslenmeye başlayın. Hazırlık döneminde vücudunuza takviye edeceğiniz en önemli besinlerden biri folik asittir. Bunun yanında, mineral ve vitamin bakımından zengin yiyecekleri sofranızdan eksik etmeyin.
Evet, Noel dolayısıyla ipin ucunu 3,5 kilo kadar kaçırmışım! Noel ertesi itibariyle hemen sağlıklı beslenme ve spor programıma acil bir dönüş yaptım.
  • Vitamin takviyesi alın. Doktorunuzun da tavsiyesiyle, hamile kalmadan en az iki ay önce folik asit ve vitamin takviyelerine başlayın.
  • Kilonuzu kontrol altına alın. Fazla kilolu olmak kadar, gereğindan az kiloda olmak da doğurganlığınızı etkiler. Bu yüzden dengeli ve sağlıklı bir beslenme programıyla hamile kalmadan önce ideal kilonuza ulaşmaya çalışın. Fakat bunu yaparken şok diyetler uygulamaktan kaçının, gerekirse hamilelik planınızı bir kaç ay erteleyin.
Bu kilolar zaten hep dert, hep dert! Yazmak kadar kolay değil yapmak, ama yapacağız; çare yok. Bundan sonra çikolataymış, kekmiş, patlamış mısırmış yasak! Onların yerine gelsin bol tahıllı ekmekler, salatalar, sebzeler. Tabii regl zamanlarındaki tatlı krizine nasıl bir çözüm bulmak lazım; orasını yıllardır hâlâ çözemedim. Varsa bir önerisi olan, beri gelsin.
  • Forma girin, ama bunun için kendinizi strese sokmayın; rahat olun. 
Sanırım ben biraz fazla rahatım. Azıcık strese girsem kimseye bir zararı dokunmaz!
  • İlaç dolabınızı gözden geçirin. Hepsi olmasa da bazı ilaçlar hamilelik dönemi için tehlike oluşturur ve bu süre içinde kullanılmaları tavsiye edilmez. Eğer düzenli ilaç alıyorsanız, bu ilaçları hamilelikte zararlı olmayanlarla değiştirip değiştiremeyeceğinizi mutlaka doktorunuza sorun.
  • Daha az kahve için. Bir çok araştırmacı, günlük iki fincan kahvenin (ya da aynı oranda kafeinli içeceklerin) hamilelik öncesi ve hamilelik döneminde zararlı olmadığını belirtmiş. Kafein alımınızı bu sınırlarda tutun, yapamıyorsanız tamamiyle kesin.
Ben zaten iki bardaktan fazla içmiyorum. Yerine göre bakacağız artık. Tamamen kesmesem de daha da azaltmayı düşünüyorum; ne olur, ne olmaz.
  • Alkol alımını sınırlayın. Her ne kadar bir bardak, hamilelik öncesinde çok zararlı olmasa da; alkol, doğurganlığınızı etkiler. Ayrıca alkol aldığınız dönemlerde farkında olmadan hamile kalmış olma olasılığınız da var. Bu yüzden, hamileliğe hazırlık döneminde, alkolü tamamen kesin.
Zaten içmem; migreni azdırıyor. 
  • Uyuşturucuya "hayır" deyin. Marihuana, Kokain, Crack, Eroin ve diğer uyuşturucuları kullanmayı hemen bırakın.
Bence bunun için illâ hamilelik dönemini beklemeye gerek yok; hayatın her döneminde hayır! 
Çoktan bıraktım; kendimle gurur duyuyorum. Ama söylemeden edemeyeceğim; sokakta pusetlerin dibinde, hele hele karnı burnunda hamile olup da sigara içenleri gördükçe kalbime bir hançer saplanıyormuş gibi oluyor! Yapmayın yahu! 

  • Gereksiz röntgenden kaçının. Eğer sağlık durumunuzdan dolayı mutlaka röntgen filmi çektirmek zorundaysanız; üreme organlarının ışınlardan olabildiğince korunması ve ışın dalgalarının mümkün mertebe azaltılması gerekir. Bu yüzden olası hamilelik durumunuzdan, röntgeni çekecek olan kişiyi mutlaka haberdar edin.
  • Finans durumunuza göz atın. Bir bebek, size tahmin ettiğinizden daha pahalıya patlayabilir. O yüzden, hamile kalmadan önce partnerinizle oturup konu hakkında açıkça konuşun, gerekiyorsa ilgili makamlardan, sizi bu konuda bilgilendirecek kişilerden yardım isteyin.
  • Sabırlı olun. Bebeğiniz, planladığınız tarihte gelmeyebilir. Ümitsizliğe düşmeden, sabırla denemeye devam edin.
Sadece Mayıs`ta deneyeceğimizi göz önüne alırsak, bu ihtimalin çok farkındayız; evet. İlk seferde, herşey yolunda gitse bile hamile kalma oranı sadece %25.
  • Rahatlayın. Bu, belki de yapmanız gereken en önemli şeylerden biri; gevşeyin, rahat olun. Sinir ve stres doğurganlığınızı en çok etkileyen baş etkenlerdir. Meditasyon teknikleriyle günün stresinden uzaklaşmaya çalışın.
Daha önce de farketmiş ve değinmiş olduğum gibi, hamileliğe hazırlanmak uzun bir süreç. Adım adım yapılması ve dikkat edilmesi gereken bir sürü şey var. Yukarıdakileri sıralarken, bazılarını yapmış ve yapıyor olduğumu görüp sevindim; bazılarını da yapmam gerektiğini farkedip dikkat kesildim. Umarım size de bir faydası olmuştur. Bitirmeden önce iki sorum olacak: 
  1. Siz hamileliğe nasıl hazırlandınız, hamile kalmadan önce nelere dikkat ettiniz? 
  2. Kitabı elime aldıktan sonra internette araştırdım ve aynı yazarın "What to Expect Before You`re Expecting" adında bir kitabı daha olduğunu gördüm. Aranızda okuyan var mı? Tavsiye eder misiniz? Acaba elimdeki kitabın tamamını okumadan (malum, kitap hamilelikle ilgili ve ben henüz hamile değilim) acaba o kitabı mı okusam? 
Bir sonraki yazıya kadar esen kalın. 

Sevgiyle, 
Derya

4 yorum:

  1. 1.sorunuza cevap niteliğinde ben gunlugunuzun 2.bölümde yorum olarak yazmışım..
    2.sorunuza ise cevabım yok :)
    Sağlıcakla kalın..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, şimdi okudum. Teşekkür ederim (:

      Sil
  2. Derya çok güzel bir hamileliğe hazırlık derlemesi olmuş, tebrikler. Yalnız bir nokta dikkatimi çekti, aşı konusunu iyi bir doktora danışmak lazım çünkü bazı aşılardan sonra 2-3 ay hamile kalınmaması gerekiyor diye okumuştum. Ufak bir uyarı yazayım istedim.. Sevgiler ve bol şans!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, dikkate alacağım :)

      Sil

Yorumunuz için teşekkür ederim

Bebek Yapım Bakım Onarım

Bebek Yapım Bakım Onarım