1 Şubat 2012 Çarşamba

Yumurtalık Kistleri

Yumurtalıklar rahmin her iki tarafında bulunur ve ortalama bir ceviz büyüklüğündedir. Her döngüde yumurtalıklar bir yumurta oluşturur ve olgunlaştırır. Bu yumurta folikül dediğimiz keselerin içinde olgunlaşır. Ovulasyon zamanında bu yumurta yumurtalıktan dışarı bırakılır.

Hemen hemen bütün kadınların yumurtalıklarında kist oluşabilir. Kistler yumurtalıkların yüzeyinde bulunan içi sıvı dolu keseciklerdir. Pek çok çeşidi vardır. Bazıları tamamen zararsız, kendiliğinden oluşup yok olan kistlerden olabilecekken bazıları çok ciddi sağlık sorunlarına ve infertiliteye yol açabilir.
  • Fonksyonel (İşlevsel) kistler
Bu tip kistler en sık rastlanılan varlığı çoğu zaman hissedilmeyen kistlerdir. Fizyolojik kist olarak da adlandırılırlar. Dokudan oluşurlar ve yumurtlama işlemi sırasında değişikliğe uğrarlar.  Yukarıda bahsettiğim foliküller aslında kistik yapılardır. Her ay yumurtlamadan sonra normal yumurtalık dokusuna dönüşürler. Fakat bazı durumlarda sıvı dolu kistler yok olmayıp kalabilirler ama bu durum endişe etmeyi gerektirmez, normaldir. Fonksyonel kistler iki farkı kategoriye ayrılır. Folikül kistleri ve corpus luteum kistleri.  

Folikül Kistleri: Daha önce de bahsini ettiğim gibi; beyindeki hipofiz bezini LH hormonunu arttırarak içerisinde yumurta bulunduran foliküllere mesaj gönderir ve yumurta folikülden kurtularak tüpler içerisinde döllenmek üzere dolaşmaya başlar. LH hormonunun yükselmemesi durumunda folikül yumurtayı serbest bırakamaz ve kist oluncaya kadar büyümeye devam eder. Bu kistler bazen ağrı yaparlar ama bu pek sıklıkla karşılaşılan bir durum değildir. Bu durum zararsızdır ve bir ya da 2 ay içerisinde kendiliğinden çözülür.  

Corpus Luteum Kistleri: LH hormonunun doğru çalışması durumunda yumurta serbest bırakılır ve folikül corpus luteum’a dönüşür. Corpus luteum progesteron ve çok az miktarda östrojen üretir. Fakat bazen yumurta serbest bırakıldıktan sonra foliküldeki yumurtaya çıkması için yol açan alan, zamanından önce kapanır ve içeride doku oluşmasına neden olur. Bu durum corpus luteum’u büyütür ve kist oluşturur. Çoğu zaman bu tip bir kist birkaç haftada keniliğinden yok olur. Nadiren corpus luteum kisti büyür ve karın ağrısına neden olur.
  • Dermoid Kistler
Dermoid kistler çoğunlukla yağdır ama bazı durumlarda farklı doku karışımları barındırabilirler. Küçüktürler ve rahatsızlık vermezler fakat nadiren büyüyebilirler ve çatlamaları durumunda kanamaya neden olurlar.
  • Endometriyoma (Çikolata Kistleri)
Bu kistler rahmi çevreleyen endometriyal dokuların yumurtalığa sıçraması nedeniyle olur. Adet döneminde hormonların değişiminden etkilenirler ve kistlerin kanla dolmasına neden olabilirler.  Çikolata kisti denmesinin nedeni de bu kanın kahverengiye yakın koyu renkli olmasıdır. Endometriozis bölümünde de bahsettiğim gibi bu hastalıkla elele giderler. Bazı durumlarda herhangi bir belirti olmazken bazılarında ise çok ağrılı olabilir. Bilhassa adet dönemlerinde dayanılmaz ağrılara neden olabilir.
  • Kistadenoma
Bunlar yumurtalıkların yüzeyinde oluşan kistlerdir. Çoğu zaman zararsızdırlar. Bazı durumlarda büyürlerse iç organlarla temas ederek ağrıya neden olabilirler.

Her yumurtalık kistine müdahale şart değildir. Ancak bazı durumlarda laparoskopik bir ameliyatla kistlerden kurtulmak şart olabilir. Eğer kist:
  • Gittikçe büyüyorsa ve 5 cm'ye ulaşmışsa
  • İçerisinde kütle varsa
  • Çoğalarak artan semptomlara neden oluyorsa
doktorunuzla konuşup kistlerinizi aldırmayı düşünmenizde yarar olabilir.

Kistlerin çok büyük bir kısmı büyük bir ameliyata gerek olmaksızın laparoskopiyle alınabilir. Eğer ameliyat infertiliteyi tedavi etmek maksadıyla yapılıyorsa özellikle laparoskopik olmalıdır, böylelikle yumurtalık dokusuna ve/veya tüplere çok daha az zarar verilir ve yumurtalık fonksyonları bozulmaz.

Polikistik Over Sendromu ve Çikolata Kistlerine özel olarak tavsiye ettiğim diyetler gibi diğer kist çeşitlerini de (kritik bir durum söz konusu değilse eğer) belli diyetleri takip ederek doğal yollarla yok etmek ya da azaltmak mümkündür. Bir sonraki yazımda bu yöntemlerden bahsedeceğim.





4 yorum:

  1. Sayın blog yöneticisi sitenizdeki paylaşımları çok güzel bulduk ve kiralık konteynerbaşarılarınızın devamını diler.

    YanıtlaSil
  2. Over kisti özellikle adet gören kadınlarda görülür. Adet dönemi başlamayan genç kızlarda veya menopozdaki kadınlarda nadir görülür. Ailesinde over (yumurtalık) kanseri, rahim kanseri bulunan kadınlar da riskli gruba girer.

    YanıtlaSil
  3. Aynen, bende de vardı.1.5 yıl tedavı oldum (kullandığım ılaçları tahmın edersın bır de o dönemde 20 yaşında falandım).Hıç ne küçüldü ne kayboldu.Tedavıyı ben ılaç kullanmaktan sıkıldığım ıçın bıraktım.Bunun akabınde ılk ay cıddı derecede büyüdü sonrasında ıse 6 ay ıçınde kayboldu.Belkı o dönem ıyı bır hekıme denk gelseydım 0 ılaçla atlatabılecektım.
    Bırde o dönemde yapılan hormon testlerıme göre Dr ''bey'' ''hamıle kalmak ıçın tedavı olman lazım yoksa ışın zor'' demıştı.20 yaşında bunu duymak çok zor !Neyse evlendım ve tam ıstedığım zamanda hamıle kaldım.Şımdı Rüzgarla gıdesım var yanına :)

    YanıtlaSil
  4. Eren,ne kadar güzel bir konuya değindin,izninle ben bu konuda bir kaç birşey yazmak istiyorum,belki hanımları uyarmak adına:Ben 26 yaşında hiç bir sıkıntım yokken,bir kontrolden geçeyim diye gittiğim jinekologdan kanser olduğumu öğrenerek çıktım.O bana birşey söylemedi ama içimde bulunan 8,5 cm lik kitle ve istenilen tümör markırları sayesinde,sağlık sektöründe çalışmamadan da sebep,anladım bir şeylerin ters gittiğini. Sonra ne mi oldu? Sol yumurtalığım alındı çok iyi diye gittiğim doktorumun sayesinde ameliyatta içimde kitle unutuldu,sırf bu sebepten bir an önce hamile kalmam gerekti.Eşimle hiç çocuğumuz oluyor mu diye denemeden tüp bebek merkezinde bulduk kendimizi.Bu tömör basit bir kistle başlamış olabilirmiş yada bu şekilde de oluşum göstermiş olabilirmiş.Ben yanıbaşımda her gün defalarca usg çektirilirken bir kere bile çektirmeyince,yarım kaldım, kanser oldum ve çok sınıntılı günle geçirdim. 2 yıla iki ameliyat 1 doğum sığdırdım şimdi herşey yolunda ama KEŞKElerim çok..........DEMEM O Kİ KADINLAR SENEDE BİR KERE JİNEKOLOJİK MUAYENELERİNİ MUTLAKA YAPTIRSINLAR...Biz önemliyiz herkesi düşünüyoruz evlat eş ana vs.. ama sıra birazda KENDİMİZDE.....

    YanıtlaSil

Yorumunuz için teşekkür ederim

Bebek Yapım Bakım Onarım

Bebek Yapım Bakım Onarım